dilluns, 4 d’abril del 2011

RUTA 4.-LA VIGILÀNCIA MORISCA: L’ALT DEL CASTELL DE PINET

Recorregut              15 quilòmetres aproximadament
Temps                      4 hores
 Llocs a destacar   barranc del Castell ; Montdúber, ullals,  El Surar, Lloma Rasa, L'Alt del Castell,  Diferents paronàmiques

Ens desplaçarem amb vehicle fins al dipòsit d’aigües potables de Pinet. Ens endinsarem pel “Barranc vell” seguint la senda que ens conduirà a un colladet on hi ha un camí a l’esquerra que porta a les “Mamelles “ de Pinet; continuarem recte. El camí s’empina amb unes pronunciades corbes. Gaudirem contemplant el “Barranc del Castell”. Ja dalt, arribem a les “Foietes”, on l’home conreava en un temps no massa llunyà prunes “burbank”.Ens adreçarem a la dreta pel “Racó de la Mata”, on observarem uns xicotets frares amb unes formes capritxoses, esculpits per l’erosió i la corrosió dels fenòmens atmosfèrics. Indret cobert de terreta d’escurar  on la pebrella és la protagonista. Marxarem cap a “L’Alt del Gurugú” fins arribar a la pista que va des del “Pla de l’Engarbuller” cap al Surar.
Tirarem a la dreta,  i passant “L’Alt de Carpi”,  arribarem al “Pla del Simarro” on apareix a l’esquerra el primer ullal, forat característic dels sistemes càrstics on en les boques solen hi haure gamons tronadors, utilitzats per a fer trons en les festes patronals de Llutxent; a mà dreta, a uns 10 m. existeix una cova amb aigua. Passarem unes corbes tancades i mirant a llevant, albirarem el cim del Montdúber, assassinat per una gran quantitat de repetidors. Sense deixar la pista vorem  una paret  del corral del “tio” Paco; i poc a poc, arribarem a una corba prou oberta on està situada la senda que ens portarà a La Drova i Barx pel Foradet de l’Aire si tirem en el  creuer que toparem, a la dreta; i si agafem el desviament de l’esquerra, arribarem a la “Sima Aldaia”, “l’Alt del Cingle Verd” i a la Nevereta respectivament. Continuarem el camí per la “Malladeta la Roca” fins al Surar, ecosistema declarat Paratge Natural Municipal per la Conselleria de Medi Ambient, una vertadera joia botànica de la zona. Hi ha uns bancs per poder descansar i recuperar forces.
Deixarem la pista en la mateixa “Basseta del Surar” i doblarem a la dreta, creuarem tot el bosc de sureres i pins, vigilats pel bruc, arbust molt apreciat per a fer carbó en temps de la postguerra civil espanyola. Passarem “La Barrancà” i ens dirigirem cap a la “Lloma Rasa”, agafant un senderol  que sorgeix en la corba d’una pujada a la dreta de l’ample camí per on anem.
Planejant una bona estona, tornarem a divisar “L’Alt del Castell “, punt de guaita morisc que es comunica amb el Castell del Xiu.  Observarem com el bosc mediterrani, sobretot de carrasques , va recuperant-se. Caminarem pels termes de Pinet i Llutxent baixant per “La Lloma de les Sendes”, que per cert deuria netejar-se. Contemplarem a l’esquerra “El Racó de la Serp”, “El Barranc del Serrello” i ja baix del tot, el “Pla del Pujol”.
Arribarem a una pedrera abandonada i seguint ja un camí ample, empalmarem amb el camí asfaltat del “Pujol”. Tirarem a la dreta fins arribar a la “Font del Castell” on ens refrescarem.
Ens posarem altra vegada en marxa cap a Pinet, trencant a la dreta en el primer creuer després d’una forta pujada; i rodejats de granges i ametlers, arribarem a “Càdis”, barri de Pinet cap a llevant, separat del casc urbà des d’on pujarem fins al dipòsit d’aigües potables on havíem començat la ruta.